Kort en overtuigend een idee overbrengen...

 

Je zou zeggen: dat is iets voor ondernemers en verkopers…..maar nee, een goede pitch is een vaardigheid voor steeds meer mensen in hun werksituatie of anderszins, zoals vrijwilligerswerk.


Een elevator pitch is wel bekend, in die ene minuut dat de lift van de eerste etage naar de negende zoeft, kort laten weten aan je gesprekspartner wie je bent, wat je doet en waarom, wat je te brengen hebt of wat je wilt bereiken, zal meerdere malen op een dag plaats vinden.

Maar in steeds meer situaties  is een pitch een handige tool om kort en overtuigend een idee over te brengen. Afhankelijk van wat en wie je wilt bereiken kan de duur van een pitch variëren.  Wanneer je je gesprekspartners / luisteraars inhoudelijk kort wat meer wilt vertellen, maar ook wilt enthousiasmeren, en vooral hun aandacht vast wil houden, zal een duur van 1-2 minuten voldoende moeten zijn.

Presenteren van een nieuwe campagne, een nieuw project, een nieuwe tool, kan kort en krachtig zodat je de aandacht van de juiste mensen kan trekken en duidelijk kan maken wat je (van ze ) wilt. Is er gelegenheid om in een volgende situatie meer op details in te gaan, dan is 2-5 minuten in eerste instantie voldoende.

Tips:
Trek de aandacht, maak mensen nieuwsgierig. Open met een bijzonder feit of een persoonlijk verhaal         
 
Benoem  daarna het probleem  en ga snel naar de oplossing
 
Sluit af met een vraag of oproep tot actie aan de anderen


< terug naar overzicht

  • Blog
Managen van talent begint bij startende medewerkers!
Zoeken, ontwikkelen en houden van talentvolle medewerkers zijn de belangrijkste taken van human resource management voor nu en in de toekomst.

lees meer

  • Uitgelicht

 

 
Een vertrouwde site maar met een nieuwe en actuele inhoud!

Wees welkom om te oriënteren in ondersteuning en advies voor leren en ontwikkelen van mens en organisatie. Toegevoegd is een link naar blogs waar mijn gedachten over duurzaam leren vorm en inhoud krijgen, aanvullend op de inhoudelijke pagina’s in de linker kolom.

Wil je alvast zelf aan de slag? Start bij de analyse van een leervraag en gebruik die informatie om te onderzoeken voor wie, wat, wanneer èn waarom een bepaalde  leeractiviteit nodig is.

Laat dat het begin zijn van een uitdagend leerwerk traject voor mens en organisatie!